זוג שכנים גרים זה לצד זה בשכנות טובה זה שנים רבות.
יום אחד, השכן החליט לשפץ את ביתו (צמוד קרקע.
כחלק מהשיפוץ, החליט השכן להחליף את הגדר המפרידה בין החצרות. הבעיה היא שהוא החליט להתקין גדר יקרה - 8,000 ש"ח עלותה.
כמה השכן השני מחוייב לשלם?
זוג שכנים גרים זה לצד זה בשכנות טובה זה שנים רבות.
יום אחד, השכן החליט לשפץ את ביתו (צמוד קרקע.
כחלק מהשיפוץ, החליט השכן להחליף את הגדר המפרידה בין החצרות. הבעיה היא שהוא החליט להתקין גדר יקרה - 8,000 ש"ח עלותה.
כמה השכן השני מחוייב לשלם?
בין שני חצירות קיימת חובה שתהיה גדר, ולכן יכולים שכנים לכוף זה את זה הן על הקמת הגדר והן על מיקומה היינו במיצר החוצה בין שני החצירות, באופן שכל בעל החצר ישתתף בהוצאות הקמת החצר.
חובה זו היא איסור היזק ראיה, שלא יוכל שכן לראות מה קורה אצל חבירו. כיוון שזה איסור גמור הרי למרן הבית יוסף אי אפשר למחול על כך, ובכל מקרה של היזק ראיה חייבים לבנות גדר. לשיטת הרמ"א אם יוכיחו השכנים שהבנייה באותו מקום היא בבחינת בניה "פתוחה" ולכתחילה הם מוחלים זה על זה בעניין זה, הרי שאי אפשר יהיה לוכף את השכן לבנות את הגדר. (שו"ע חו"מ קנד ג וכן בשו"ע חו"מ קנז א)
הגדר צריכה להיות עפ"י התקן המקצועי לצורך הקמת גדירות, וכל גדר שאינה עומדת בקריטריונים המקצועיים וההנדסיים אין להקימה (סמ"ע חו"מ קנז ס"ק כב).
זכותו של דייר לתבוע גדר גם אם היא לא הוקמה עד היום, כיון שזו מחוייבות הדדית בין שכנים, שתוקפה קיים מעצם יחסי השכנות שקיימים ביניהם. ולכן כל גדר שתוקם מחייבת השתתפות שניהם. וההשתתפות תהיה שווה בלי התחשבות בגודל דירותיהם, אלא אך ורק בחלוקה הפנימית של החצר (סמ"ע קנז ס"ק ה).
אם מקימים גדר שאינה על פי המקובל באותו מקום, הרי שאין השכן שרוצה גדר כזו יכול לכוף את השכן השני להשתתף בהוצאות אלו (שו"ע חו"מ קנד כו סמ"ע ס"ק סא).
ולכן אם המנהג באותו מקום לעשות מחיצה על ידי גדר נוי לא יוכל השכן שרוצה בגדר מאבן לכוף את השכן להשתתף עמו בהוצאות
(שו"ע חו"מ קנז ד).
אם אין מנהג מקובל באותו מקום, לגבי עובי הגדר שיעורו וכו' הרי שהגדר תיקבע "כפי ראות עיני הדיין על פי המומחין" (רמ"א חו"מ קנז ד). כלומר, יצטרך הדיין להיתיעץ עם אנשי מקצוע בתחום זה של הגדירות, ולאור חוות דעתם הוא יקבע מהו שיעור ההשתתפות של השכן שבנו לו גדר בחצר.
אם השכן שמתנגד לגדר שנבנתה ברמה גבוהה יותר, ממה שרוצה. בסופו של דבר מגלה דעתו שהוא מעוניין בגדר כזו אזי ברור שהוא יצטרך להשתתף באופן שווה עם השכן הראשון שבנה את הגדר (ב"ב ה ע"א חו"מ רסד שסג, שעה).