בין המיצרים התקופה שאנו מצויים בה, בין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, הזמן שבין בקיעת חומת ירושלים ע"י הרומאים עד תשעה באב יום חורבן בית המקדש השני. זה זמן שבו עם ישראל לגווניו ולדורותיו משחזר, הלכה למעשה, את הצער והאבל על חורבן בית המקדש.
היה זה נפוליון שאמר בעת שהגיע בתשעה באב לבית כנסת וראה יהודים יושבים על הרצפה ואומרים קינות, "עם ששומר על העבר כל כך חזק יש לו גם עתיד".
דא עקא, שרוב החופשות השנתיות של הציבור בארץ 'נופלות' בתקופה זאת וזה הזמן הפנוי שיש לציבור הישראלי לטפל ברכוש המשותף או לעשות שיפוצים שונים בביתו הפרטי. והשאלה האם יש מקום להתיר עשיית שיפוצים כמו צביעת חדר המדרגות בתקופה זאת.
יבמות מג ע"א - ע"ב נאמר שמר"ח ועד התענית ממעטין העם מעסקיהן מלישא וליתן מלבנות ולנטוע ומליארס ולישא". והכוונה היא דווקא לגבי בניין של שמחה (תענית יד ע"ב) שבתעניות לא עושים בניין ונטיעה של שמחה. מכאן שאם אין מדובר בבניין של שמחה, אלא בצורך קיומי מיידי כגון שיש בעיה משמעותית בדירה, כגון עובש בתקרה שחייבים לטפל בכך מיידית הרי שמותר יהיה לצבוע. בירושלמי (מו"ק פ"א ה"ד, פ"ב ה"ד) מצינו שהתיר לבנות בימים אלו דווקא במקרה שהכותל גוהה, שהוא נוטה ליפול. על פי זה נפסק להלכה (או"ח תקנא ב): "מר"ח אב עד התענית ממעטים. בבניין של שמחה כגון בית חתנות לבנו או בניין של סיוד וכיור ובנטיעה של שמחה. ואם הותר זה אך ורק אם הקיר עלול ליפול ועלול להיות חשש סכנה. הט"ז (ס"ק ז מובא משנ"ב תקנא יג) הוסיף שאם שעל ידי מניעת התיקון עלולה החומה ליפול ועתיד להיות הפסד של ממון הרי שגם אז יהיה מותר לעשות זאת בתשעת הימים. והפסד הממון שבגללו מתירים עבודה בתשעת הימים צריך להיות משמעותי (ראה פת"ש יו"ד לא ס"ק ב שהגדר הוא עד שישית שו"ת דברי סופרים מו)
מאידך ויש המתירים את העבודה אך ורק במקרה של חשש סכנה (שער הציון שם ס"ק יז).
אמנם יש מקרים שמותר לעשות תיקונים וצביעה בתשעת הימים כגון בית כנסת (משנ"ב תקנא יב) וכך גם מצינו בבן איש חי (דברים שנה א אות ג) או בשביל זוג העומד להתחתן ואין להם היכן לגור (משנ"ב תקנא יד).
וכך גם פסק בשו"ת בשבט הלוי (חלק י סימן פב)
מסקנת הדברים: לכתחילה אין צובעים דירה בתשעת הימים ואין לתכנן צביעת דירה בתשעת הימים. במקרה דנן, אפשר גם לשקול לצבוע אחרי כניסת הזוג לגור שם. במקרים בהם עלול להיווצר מצב שבו לזוג לא יהיה היכן לגור אחרי תשעה באב, הרי שאפשר יהיה אפשר להתיר זאת משום שעת הדחק. במקרה ועבודות הצביעה בדירה החלו עוד לפני תשעת הימים והפסקת העבודה עלולה לגרום להפסק מרובה הרי שאין חיוב להפסיק את עבודת הצביעה.
בעניין זה אין הבדל בין הנהגת האשכנזים לספרדים כיוון שמרן פסק (תקנא ב) שהנהגה זו מתחילה בר"ח אב ולא כמו לגבי אכילת בשר בתשעת הימים שהביא לגבי עניין זה שלוש דיעות (תקנא ט). מה שאין כן לגבי הלכה זו של סיוד ובניין הביא כהלכה פסוקה שאין לגביה עוררין שזה מתחיל בר"ח אב (שם סעיף ב).